zondag 28 juni 2009

23. Mijn evaluatie van 23 dingen


Jammer, ding 23, wat betekent einde cursus. Ondanks dat deze cursus me enorm veel tijd heeft gekost, was ik vanaf het begin enthousiast en ik ben dat gebleven. Nee, mijn enthousiasme is eigenlijk, gedurende de cursus, nog groter geworden.

Mijn favoriete dingen waren/zijn:
Weblog maken en inrichten.
RSS, wat ik al jaren gebruikte, maar ik heb de verscheidene feeds nu overzichtelijk ingedeeld op Netvibes, een fijn programma om mee te werken.
Delicious voor het ordenen en overal op kunnen roepen van mijn favoriete websites.
Online kantoortoepassingen om documenten te delen en gezamenlijk te bewerken.
LibraryThing en Dizzie om mijn boekenkasten te digitaliseren.
Last.fm en ITunes voor de mogelijkheden die deze sites bieden op muziekgebied.
De meeste toepassingen kende ik al. Deze cursus heeft me echter gestimuleerd om me er verder in te verdiepen.

Wat dit "leerprogramma" met mij en mijn organisatie heeft gedaan:
Deze cursus heeft me weer eens doen beseffen hoeveel werk we als bibliotheek nog te doen hebben om ons "einddoel" te bereiken: een kenniscentrum zijn, een betrouwbare bemiddelaar zijn in informatie, een navigator zijn in de informatiesamenleving enz.
"Mijn organisatie" zat tijdens deze cursus midden in een reorganisatie en vorige week zijn we overgegaan op Bicat. Er is dus nog nauwelijks ruimte geweest om hetgeen wat we geleerd hebben te delen en te verspreiden. Maar dit gaat zeker komen!

Dingen die mij verrasten:
Ik vind het jammer dat er zo weinig op elkaar gereageerd is gedurende deze cursus, daar we toch steeds bezig geweest zijn om "dingen te delen." Ik denk dat er zo weinig op elkaar is gereageerd, omdat de cursus "an sich" al zo veel tijd kostte.
Dit noem ik tevens als verbeterpunt voor 23 dingen: de deelnemers het belang van interactie te laten inzien.

23 Dingen was voor mij helemaal mijn ding!

22. Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken


Ik heb verschillende artikelen gelezen over Bibliotheek 2.0 en ik ben lid van de Ning community vanaf juni 2007.
Mijn visie op Bibliotheek 2.0:
Als de bibliotheek dé bron én de toegangspoort voor betrouwbare informatie wil zijn, moet er mijns inziens heel veel veranderen, vooral op digitaal gebied. Alles gaat te traag, we lopen achter de feiten aan. Als bibliotheek moeten we trendspotters zijn (Michael Stephens) en direct inhaken op nieuwe digitale ontwikkelingen. Er moeten veel meer mensen geschoold en ingezet worden om dit waar te kunnen maken. In het artikel van Rick Anderson sprak het volgende mij erg aan: "studenten (in ons geval bibliotheekgebruikers) niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop." Ik merk in de bibliotheek n.l. vaak dat er nog veel mensen "bang" zijn voor de computer, en niet alleen de leners, maar ook het personeel. Ik zie het ook als taak van de bibliotheek om deze angst weg te nemen bij deze groep mensen en hulp te bieden, waar mogelijk. Maar ook hiervoor geldt: meer inzet van geschoold personeel.