zondag 28 juni 2009

23. Mijn evaluatie van 23 dingen


Jammer, ding 23, wat betekent einde cursus. Ondanks dat deze cursus me enorm veel tijd heeft gekost, was ik vanaf het begin enthousiast en ik ben dat gebleven. Nee, mijn enthousiasme is eigenlijk, gedurende de cursus, nog groter geworden.

Mijn favoriete dingen waren/zijn:
Weblog maken en inrichten.
RSS, wat ik al jaren gebruikte, maar ik heb de verscheidene feeds nu overzichtelijk ingedeeld op Netvibes, een fijn programma om mee te werken.
Delicious voor het ordenen en overal op kunnen roepen van mijn favoriete websites.
Online kantoortoepassingen om documenten te delen en gezamenlijk te bewerken.
LibraryThing en Dizzie om mijn boekenkasten te digitaliseren.
Last.fm en ITunes voor de mogelijkheden die deze sites bieden op muziekgebied.
De meeste toepassingen kende ik al. Deze cursus heeft me echter gestimuleerd om me er verder in te verdiepen.

Wat dit "leerprogramma" met mij en mijn organisatie heeft gedaan:
Deze cursus heeft me weer eens doen beseffen hoeveel werk we als bibliotheek nog te doen hebben om ons "einddoel" te bereiken: een kenniscentrum zijn, een betrouwbare bemiddelaar zijn in informatie, een navigator zijn in de informatiesamenleving enz.
"Mijn organisatie" zat tijdens deze cursus midden in een reorganisatie en vorige week zijn we overgegaan op Bicat. Er is dus nog nauwelijks ruimte geweest om hetgeen wat we geleerd hebben te delen en te verspreiden. Maar dit gaat zeker komen!

Dingen die mij verrasten:
Ik vind het jammer dat er zo weinig op elkaar gereageerd is gedurende deze cursus, daar we toch steeds bezig geweest zijn om "dingen te delen." Ik denk dat er zo weinig op elkaar is gereageerd, omdat de cursus "an sich" al zo veel tijd kostte.
Dit noem ik tevens als verbeterpunt voor 23 dingen: de deelnemers het belang van interactie te laten inzien.

23 Dingen was voor mij helemaal mijn ding!

2 opmerkingen:

  1. Je enthousiasme voor 23 dingen is wel gebleken uit jouw blog! Je hebt helemaal gelijk dat er meer interactie zou moeten zijn. De realiteit is vaak dat men te druk is met zijn/haar eigen ding dat de interactie er bij in is geschoten. Ik hoop dat je jouw medewerkers ook enthousiast kunt maken voor 23 dingen! Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrie,
    Gefeliciteerd, je hebt de eindstreep van de 23 dingen gehaald! Je zult er vast nog veel profijt van hebben. Jammer dat ik door mijn vakantie niet bij de slotbijeenkomst op 7 juli aanwezig kon zijn. Ik had je graag persoonlijk gefeliciteerd.

    Tot ziens,
    Geertje

    BeantwoordenVerwijderen