zondag 28 juni 2009

22. Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken


Ik heb verschillende artikelen gelezen over Bibliotheek 2.0 en ik ben lid van de Ning community vanaf juni 2007.
Mijn visie op Bibliotheek 2.0:
Als de bibliotheek dé bron én de toegangspoort voor betrouwbare informatie wil zijn, moet er mijns inziens heel veel veranderen, vooral op digitaal gebied. Alles gaat te traag, we lopen achter de feiten aan. Als bibliotheek moeten we trendspotters zijn (Michael Stephens) en direct inhaken op nieuwe digitale ontwikkelingen. Er moeten veel meer mensen geschoold en ingezet worden om dit waar te kunnen maken. In het artikel van Rick Anderson sprak het volgende mij erg aan: "studenten (in ons geval bibliotheekgebruikers) niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop." Ik merk in de bibliotheek n.l. vaak dat er nog veel mensen "bang" zijn voor de computer, en niet alleen de leners, maar ook het personeel. Ik zie het ook als taak van de bibliotheek om deze angst weg te nemen bij deze groep mensen en hulp te bieden, waar mogelijk. Maar ook hiervoor geldt: meer inzet van geschoold personeel.

1 opmerking:

  1. Gerrie, zolang het personeel niet op de hoogte is van de digitale mogelijkheden wordt het moeilijk voor de bibliotheek om zich ook digitaal te profileren. Juist daar liggen de kansen.

    BeantwoordenVerwijderen